تبلیغات
روش تدریس کردستان - الگوی تدریس مبتنی بر پیش سازمان دهنده(advance organizer)
 
روش تدریس کردستان
ایجاد فرصت و لذت یادگیری

رویکرد عرضه مطالب(دیوید آزوبل)

یا الگوی تدریس مبتنی بر پیش سازمان دهنده(advance organizer)

 

دیویدآزوبل اعتقاد دارد که حداقل اطلاعات و حقایق مورد نیاز یادگیرندگان را باید در اختیار آنها قرار داد. عرضه اطلاعات مورد نیاز برای یادگیری های بالاتر مانند حل مساله یا روش اکتشافی باید به شیوه ای فعال و موثر در اختیار یادگیرندگان قرار گیرد.

ممکن است تاکنون تجربه کرده باشید که شخصی بخواهد مطلب مهم و جدیدی را با شما در میان بگذارد. ولی مستقیما" شروع نكرده است. و با بیان مطالبی كه شما با آنها آشنایی دارید ذهنتان را برای شنیدن و دریافت مطلب جدید آماده كرده است. و در آن موقع حتما˝ این احساس را داشته اید چقدر درك موضوع برایتان آسانتر بوده است.
الگوی پیش سازمان دهنده نیز بر اساس چنین طرحی پایه ریزی شده است .

 این روش یکی از روش های فعال تدریس محسوب می شود به عبارت دیگر، تاکید بر ارتباط اطلاعات قبلی و جدید این شیوه را در زمره شیوه های فعال قرار می دهد. زیرا از دیدگاه آزوبل فعال بودن مساوی است با ایجاد ارتباط میان مطالب جدید و مطالب موجود در ساخت شناختی

از نظر آزوبل ساخت شناختی عبارت است از کلیه اطلاعات، مفاهیم ، اصول و تعمیم هائی که فرد در یک رشته از دانش قبلا آموخته است.

مهمترین هدف این الگو معنی دار كردن یادگیری است. این الگو به معلمان كمك می كند تا بتوانند مقدار زیادی اطلاعات را به طور معنی دار و مؤثر انتقال دهند. با استفاده از این الگو یادگیرنده می تواند یادگیری طوطی وار را رها كرده و با مسلط گشتن بر اطلاعات ساخت شناسی خود را استحكام بخشد و در اصل این الگو با افزودن بر پایداری دانش قبلی یادگیرندگان، كسب اطلاعات جدید را آسان می سازد.

همچنین این روش تمایل به كاوشگری و عادت به تفكر دقیق در یادگیرنده را افزایش می دهد.


مراحل اجرا


1-    ارائه پیش سازمان دهنده،

منظور از پیش سازمان دهنده مجموعه پیچیده ای از مفاهیم و ایده هایی است که قبل از یادگیری مواد جدید به یادگیرنده ارائه می شود.

  در حقیقت همان مطالب پیش گفتار هستند كه قبل از ارائه مطالب درسی و در سطحی كلی تر از خود مطلب درسی بیا ن می شوند. البته بسیاری از مقدمه ها و پیش گفتارهایی كه در كتاب های درسی آورده شده است. نمی تواند به عنوان پیش سازمان دهنده توسط معلمان به كار گرفته شود. زیرا پیش سازمان دهنده ها کلی تر و انتزاعی تر از مطالب درسی هستند و هدف اساسی آنها ایجاد یکپارچگی و وحدت میان مطالب قبلی و مطالب جدید در ذهن یادگیرنده است.

 هدف از ارائه ی پیش سازمان دهنده یك پارچه سازی و بهم پیوستن مطالب درس جدید با مطالب از پیش آموخته شده است.

 بهترین پیش سازمان دهنده ها آنهایی هستند كه مفاهیم، اطلاعات و تعاریفی را كه برای یادگیرنده آشنا می باشند را به شكل مناسب به كار گرفته باشند.

خصوصیات پیش سازمان دهنده ها

- پیش سازمان دهنده قبل از درس ارائه می شود.

- منظور اساسی از طراحی آنها، عرضه آگاهی و دانش لازم به ذهن دانش آموز است که مرتبط با درس جدید می باشد.

- پیش سازمان دهنده در سطح بالاتر. خلاصه بودن نسبت به موادی که مبدأ ارائه می شود قرار دارد.

- پیش سازمان دهنده اتصال و ارتباط میان دانش قبلی و مطالب ارائه شده را روشن تر می کند.

 


2- عرضه مطلب درسی،

در این مرحله معلم باید مطالب درسی را ارائه دهد. البته باید این مطالب قبلا˝ فهرست و سازمان یافته شده باشند و در تمام زمان تدریس این مطالب را در ارتباط با مفاهیم كلی تر سازمان دهد. به هر حال فراموش نكنید كه پیش سازمان دهنده ها همواره مطالبی جامع تر و كلی تر از خود مطلب درسی هستند. در تمام مدت ارائه مطالب درسی باید توجه یادگیرندگان به سازمان دهنده حفظ شود و در ارائه این مطالب نظم منطقی بایستی رعایت شود.
ارائه مطالب درسی را می توان به شكل سخنرانی، بحث، فیلم ، آزمایش ویا هر روش متناسب دیگری انجام داد.


3- استحكام ساخت شناختی،

 در این مرحله باید به تحكیم ساختار شناختی یادگیرنده پرداخت و برای این كار معلم می تواند مطالب را برای یادگیرندگان یادآوری كند و یا خلاصه ای از ویژگی های اصلی مطالب درسی جدید را از یادگیرندگان بخواهد. هم چنین تكرار تعریف مهم به شكل دقیق و بررسی تفاوت ها و مقایسه مطالب درسی نیز می تواند در استحكام ساخت شناسی یادگیرندگان مؤثر باشد. در حقیقت این مرحله ارتباط مطالب درسی را با مطالب از قبل آموخته مورد آزمایش و سنجش قرار می دهد تا جریان یادگیری فعال شود. به همین دلیل این الگو را یادگیری از طریق ارائه مطالب نیز می نامند .

 دیوید آزوبل در زمانی از روش های ارائه آموزش (سخنرانی، ...) طرفداری می كند. كه صاحب نظران آموزش این گونه روش ها را كه به حفظ كردن و یادگیری غیرفعال منجر می شوند مورد انتقاد شدید قرار می دادند و به اعتقاد آزوبل هر روش تدریسی كه ضعیف اجرا شود ، به یادگیری حفظی می انجامد و روش سخنرانی نیز مستثنی نیست و اگر خوب صورت گیرد به یادگیری معنی دار ختم می شود و یادگیرنده در این روش به طور ذهنی فعال است. پیش سازمان دهنده باید از برخی توضیحات مقدماتی كه در ابتدای تدریس گفته می شود و مهم و مؤثر نیز هستند تمیز داده شود. به عنوان مثال پرسش هایی كه در شروع درس از دانش آموزان درباره ی مطلب درس پیش یا سال پیش پرسیده می شود نمی تواند به عنوان پیش سازمان دهنده استفاده شود و یا گفتن هدف های مربوط به مطلب درسی و اینكه در پایان درس از یادگیرندگان انتظار یادگیری چه مطلبی را داریم نیز نمی توانند پیش سازمان دهنده باشند. هر چند تمام این موارد می توانند جزئی از یك ارائه خوب باشند. پیش سازمان دهده باید یك مفهوم قوی و به اعتقاد دیوید آزوبل یك داربست عقلی باشد تا افكار و عقاید بعدی بر آنها بنا گذاشته شود.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 30 مرداد 1396 05:59 ب.ظ
Keep this going please, great job!
دوشنبه 1 خرداد 1396 08:01 ب.ظ
If you are going for finest contents like me, simply visit this website everyday as it provides quality contents, thanks
سه شنبه 22 فروردین 1396 09:18 ب.ظ
What's up to all, how is everything, I think every one is getting more from this web site, and your views are nice for new users.
یکشنبه 7 تیر 1394 11:28 ق.ظ
دستتان دردنکنه بااین آزمونی که گرفتی (مهارتهای تدریس) برای هرسوالی باید5دقیقه کلیک می کردیم تاسبزرنگ می شد کلی زحمت کشیده بودم. توبه کردم یک دفعه دیگه ازاین امتحانات شرکت نکنم
شنبه 16 خرداد 1394 02:13 ب.ظ
از کلیه کسانی که تمایل به دریافت نمایندگی تبلیغات در واتس آپ

دارند دعوت همکاری میشود

پورسانت 50٪

بدون نیاز به مراجعه از سراسر ایران دعوت به همکاری میشود
علاقه مندان میتوانند به آدرس زیر مراجعه کنند

http://whads.ir/index.php/site/page?view=sale--------
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :