تبلیغات
روش تدریس کردستان - نظریه ی هوش های چندگانه گاردنر
 
روش تدریس کردستان
ایجاد فرصت و لذت یادگیری

نظریه ی هوش های چندگانه گاردنر

(برگرفته از کتاب "هوش های چند گانه  در كلاس های درس" اثر توماس آرمسترانگ وترجمه ی مهشید صفری)

نظریه ی هوش های چندگانه توسط پروفسور ها وارد گاردنر در دانشگاه هاروارد پایه گذاری شد . پس از تأییداین نظریه به عنولن یک نظریه ی تعلیم وتربیت پایه وقابل کاربرد جهانی از سوی یونیسف، پروفسور وحید حسن وارد ایران شد و کارگاهی راتحت عنوان فراگیری ـ فرادهی بر مبنای هوش های چند گانه در باشگاه فرهنگیان تهران برگزار کرد.

 

شناسایی و پرورش تمام هوش های بشری و کلیه ی ابعاد و توانمندی های هوشی دانش آموزان اهمیت بسیاری دارد . براساس نظریه ی پروفسور گاردنر ما انسان ها همگی از نظر هوش و توانا یی کاربرد هوشهای چند گانه تفاوت داریم، چون از توانایی و پتانسیل ذهنی و هوشی متفاوتی برخورداریم.

 

به اعتقاد گاردنر تشخیص این امر توسط معلمان موجب می شود تا با مشکلات درسی، برخورد خلاق تر و مناسب تری داشته باشند. به ویژه اگر بتوانیم روش  تدریس خودمان را بیشتر روی هوشی متمرکزکنیمکه  بچّه ها بیشتر دوست دارند و انتظار دارند که معلم  در آموزش خود از آن هوش بیشتر استفاده کند.

 

گاردنر در نظریه ی هوش های چندگانه سعی کرده است تا حوزه ی توانایی ها خلاق و استعداد های انش آموزان را به آن سوی مرزهای هوش و ذهنی معمول بکشاند. تئوری گاردنر شیوه ای را از یادگیری و یاددهی خلاق و اثربخش ایجاد   می کند که می توان به وسیله ی آن نه تنها روش های تدریس دانش آموزان را بلکه شیوه ی ارزشیابی خود را با قرار دادن آن ها در یک طرح درس خلاق و بهره برداری آموزشی از هشت مقوله ی هوشی و ذهنی متفاوت بازنمایی خلاق کرد.

 

معلّم ابتدایی باید بداند که روش های تدریس برخاسته از یک هوش روش معمولی و غیرخلاقی است ولی اگر در آن روش تدریس از سه تا پنج هوش استفاده شده باشد توسعه یافته و نوآورانه می باشد ، اما اگر معلّم در روش تدریس خود از پنج تا هشت هوش استفاده کند روش تدریس خلاق و کاملاًابتکاری خواهد بود.

 

بنابراین کاربرد هوش های چندگانه پروفسور هاوارد نه تنها باعث خلاق تر شدن یاددهی معلّم در سر کلاس می شود ، بلکه در یادگیری معلّم در دوره های ضمن خدمت و یادگیری دانش آموزان نیز تأثیر خلاقی خواهد داشت.

 

دلایل خلاق بودن یادگیری و یاددهی از طریق هوش های چندگانه پروفسور هاوارد گاردنر عبارتند از :

   یادگیری از طریق هوش های چندگانه لذّت بخش تر است.

   یادگیری از طریق هوش های چندگانه شادتراست.

   شاگرد و معلّم درفرایند یادگیری – یاددهیهوش های چندگانه خسته     نمی شوند.

   کیفیت آموزشی از طریق یادگیری به وسیله  هوش های چندگانه بیشتر است.

   پایداری یادگیری و توانایی ترکیب آموخته هادراین روش بیشتر است.

   شاگردان امکان به یادگیری ابعاد مختلف هوش خود را دارند.

   معلّمان امکان ارائه ی بهترین روش تدریس دارند.

   رضایت مندی آموزشی شاگردان دراین روش بالاتر است.

   فراگیری و فرادهی در این روش دوطرفه است.

   شاگردان و معلّمان ابتدایی در این روش یادگیری فعال ترند.

 

 

 گآردنر در جریان تحقیقات خود به افرادی بر می خورد كه بر اثر ابتلا به برخی بیماریها منطقهً خاصی از مغزشان آسیب دیده است .ضایعات مغزی اغلب باعث تضعیف و آسیب یكی از مقولات هوشی می شود . بدون اینكه روی بقیه اثری داشته باشد .برای مثال آسیب دیدگی منطقهً بروكا (در لوب پیشانی چپ )باعث اختلالات شدیدی در هوش زمانی می شود به طوری كه صحبت كردن خواندن و نوشتن در افرادی كه این آسیب دیدگی دارند با اختلال همراه است ولیكن این افراد در آواز خواندن انجام عملیات ریاضی ابراز احساسات هیچ مشكلی ندارند.

 

گاردنر معتقد است كه در برخی افراد نوع خاصی از مفولات هوشی كارایی بیشتری دارد كه می توان آن را به برافراشتگی كوه های سترگ در برابر زمین هموار تشبیه كرد مانند نوابغ كه در یك زمینه ی هوشی خاص قابلیت های بیشتری دارند. به اعتقاد او ممكن است فردی به خاطر بعضی نقص ها و كمبود های خود ابراز تاسف و مشكلاتش را ذاتی و دشوار تصور كند .اما اگر فرد از آموزش تشویق و استغنای كافی برخوردار شود قادر خواهد بود هر یك از هشت مقولهً هوشی خود را تا سطح بالایی از عملكرد توسعه دهد و به یك برنامه ی آموزشی اشاره می كند كه چگونه افرادی با استعداد موسیقیایی -زیستی نسبتا ضعیف و تنها از طریق تركیب عوامل محیطی می توانند به سطح بالایی از مهارت در زمینه ی نواختن ویولون و پیانو برسند.

 

برخلاف تصور بسیاری از افراد، نمره بهره هوشی تواناییهای ذاتی و عمومی فرد را اندازه نمی گیرد بلکه دانش انسان را در مورد موضوعاتی معین، در سن معین اندازه می گیرد. این آزمونها همه جنبه های هوش را نمی سنجند، برای مثال به ندرت یادگیری از تجربه و انطباق با محیط را می سنجند. علاوه بر این، عملکرد فرد در آزمون، به تجارب و امکانات فرد برای یادگیری و کاربرد واژه، اطلاعات، حساب، حافظه و مهارتهای تجسمی بستگی دارد چون آزمونها برای سنجش یک سری مهارتها و اطلاعات خاص طراحی شده اند.

 

اگر کودکان به خوبی از عهده آزمونی برآیند می توان مطمئن بود که آنان تواناییهای آزمون ارزیابی شده را دارا هستند. اما اگر کودک پاسخ درستی به سؤالات ندهد نمی توان با اطمینان گفت تواناییهای مذکور را ندارد بلکه صرفاً می توان گفت نتوانسته این تواناییها و مهارتها را نشان دهد. این موضوعی حساس در تعبیر و تفسیر نتایج آزمون هوش است، کودکان ممکن است چیزی را بدانند و از آن استفاده نکنند حتی وقتی موقعیت اقتضا می کند. گاهی عملکرد کودکان دانسته ها و مهارتهای واقعی آنها را آشکار نمی کند زیرا مسایلی را که باید حل کنند درست نمی فهمند، پس وقتی کودکی از عهده مهارتی برنمی آید نمی توانیم با اطمینان نتیجه گیری کنیم که کودک فاقد تواناییهای لازم برای انجام آن مهارت است. از این رو بسیاری از متخصصان بر این عقیده اند که آزمودن مهارتهای خاص سودمندتر است تا اتکای صرف بر نمره بهره هوشی.

 

هوش بسته به سن تغییر می کند، اما از دو سالگی به بعد روند تغییرات طوری است که تا حدی می توان میزان بهره هوشی در آینده را تخمین زد. اما نمرات آزمون بهره هوشی حتی در عرض چند هفته نیز ممکن است به اندازه ده نمره تغییر کند، عواملی چون تغییر در انگیزه، تغییر در میزان دقت یا خستگی مفرط در نمره آزمون مؤثرند. باز هم باید تأکید کنیم که نمره آزمون هوش شاخصی برای تواناییهای ذاتی و کیفیتی ثابت در تمام طول زندگی نیست.

 

نمره بالای (IQ) تنها نشان دهنده این است که فرد در مهارتهایی که آزمون هوش سنجیده دارای توانایی است. در حالی که ممکن است شخص فاقد یک سری از مهارتها یا دانشی باشد که در آزمون هوش سنجیده نشده. با توجه به نظرات هوارد گاردنر ،هوشهای چندگانه هفت راه مختلف برای نشان دادن قابلیت فکری هستند.

 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
جمعه 4 اسفند 1396 06:01 ق.ظ
من دوست داشتم همانطور که شما در اینجا دریافت می کنید انجام می شود.

این طرح ذهنی است که موضوع نویسنده شماست
ماده شیک با این حال، شما فرمان دریافت بیش از آن که شما می خواهید
تحویل زیر ناخوشایند بدون شک به طور دقیق پیش می آید
همان تقریبا اغلب در داخل مورد شما سپر
این افزایش است.
دوشنبه 13 آذر 1396 05:39 ب.ظ
سلام ممنون بابت اینکه من می دانم چه میزبانی
شرکتی که شما از آن استفاده می کنید؟ من وبلاگ خود را در 3 مرورگر کاملا متفاوت بارگذاری کرده ام و باید بگویم که این وبلاگ بارها خیلی سریع تر و بیشتر بارگذاری می شود.
آیا شما می توانید ارائه دهنده میزبانی خوب را با یک قیمت صادقانه توصیه کنید؟
خیلی ممنون، من از آن قدردانی میکنم!
سه شنبه 30 آبان 1396 07:00 ب.ظ
سلام، من کافی هستم، نخستین گام من برای نظر دادن در هر جای،
وقتی این قطعه نوشتن را خواندید فکر کردم می توانم نظر خودم را نیز ایجاد کنم
با توجه به این پاراگراف درخشان.
شنبه 13 آبان 1396 04:56 ب.ظ
Hey I am so glad I found your blog page, I really found you by error, while I was looking on Yahoo for something else, Anyways
I am here now and would just like to say kudos for a tremendous post and a all round exciting blog (I also love the theme/design), I
don’t have time to go through it all at the minute
but I have bookmarked it and also added in your RSS feeds, so when I have time
I will be back to read more, Please do keep up the fantastic work.
پنجشنبه 16 شهریور 1396 09:25 ق.ظ
We're a group of volunteers and starting a brand new scheme in our community.
Your web site provided us with helpful info to work on. You have performed a formidable process and our entire community shall be grateful to you.
دوشنبه 30 مرداد 1396 01:21 ب.ظ
I don't even know how I ended up here, but I thought this post was good.
I do not know who you are but definitely you are going to
a famous blogger if you are not already ;) Cheers!
دوشنبه 1 خرداد 1396 08:28 ب.ظ
I really like what you guys tend to be up too.
This type of clever work and coverage! Keep up the superb works guys I've added you guys
to blogroll.
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 08:43 ق.ظ
It's an awesome article in support of all the online
visitors; they will obtain advantage from it I am sure.
چهارشنبه 23 فروردین 1396 12:00 ق.ظ
Awesome things here. I am very glad to see your article.
Thanks so much and I'm looking forward to touch you.
Will you kindly drop me a mail?
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :